Hur fungerar det?

Alla vet mer eller mindre hur en slotsmaskin ser ut men många kanske inte vet riktigt hur tekniken bakom faktiskt fungerar. Vad är det egentligen som händer när du drar i spaken eller trycker på knappen som gör att olika figurer blir synliga framför dig? Det är viktigt att känna till att det från början finns en tabell för alla de kombinationer som faktiskt kan se i maskinen. Varje bild eller figur på varje trumma i maskinen har fått ett eget nummer tilldelat. Det som gör att det blir svårare att få vissa kombinationer och enklare att få andra är att vissa figurer har flera nummer tilldelat. För att konkretisera det kan ett exempel tas att en BAR-figur i en viss maskin kan ha ett nummer av 64 medan ett körsbär har tre nummer av de totalt 64. Det innebär att det är tre gånger så stor sannolikhet att körsbäret kommer upp som att BAR-figuren kommer upp. Då återstår frågan, vad skall då numret vara bra för?

Info om hur en spelautomat är konstruerad

Slumptalsgeneratorn

Som vi gick igenom under slotmaskinens historia så fick den ett uppsving under 1970-talet då microchipet blev en vanlig företeelse i världen. Den kunde användas till en siffergenerator som slumpade fram olika tal. Det som gjorde det så bra för just slotsmaskinen var att det nu var möjligt att styra olika utgångar på trummorna via nummer. Maskiner ser olika ut och det finns olika antal figurer och trummor som snurrar men för enkelthetens skull tar vi ett exempel med maskinen ”Seven Stripes” som är en känd slotmaskin i USA. Maskinen består av tre trummor med ett antal identiska symboler på sig. Varje symbol på varje trumma får ett specifikt nummer tilldelat för en specifik symbol. Exempelvis kan nummer ett vara en röd BAR på trumma ett, en röd BAR på trumma två samt en blank på trumma tre. Det här innebär att om slumptalsgeneratorn får nummer 1-1-1 på de respektive trummorna blir utgången den som ovan nämnt.

När spelaren trycker på knappen

Det som händer när en spelare trycker på knappen är just det att slumptalsgeneratorn väljer ut ett nummer för varje trumma och får den också att stanna just på det som tabellen säger är det utgången för det numret. Det här sker givetvis mycket snabbt så när spelaren trycker på knappen så stannar trummorna ganska snabbt efteråt. Det som är så bra med det här systemet är att slumptalsgeneratorn är helt oberoende av föregående omgångars utgångar. Det är alltså inte svårare att få jackpot på en maskin som precis fått jackpot utan sannolikheten är precis lika stor.

Trummornas utgång bestäms alltså av en så kallad Lockup Table som direkt avgör, beroende på vilket nummer varje trumma blivit tilldelad, hur det kommer gå i omgången. Som ovan nämnt är det också så att vissa serier är betydligt enklare att få än andra. Det beror helt enkelt på att vissa figurer fått flera nummer tilldelade. Den serien om ger en spelare en jackpot har exempelvis endast ett nummer på varje trumma. Det innebär att chansen att få en jackpot innebär 1/64 x 1/64 x 1/64, närmare bestämt 0,0000083 procents chans.

Beroende på om en spelare satsar ett, två eller tre coins i maskinen så blir sannolikheten något högre att spelaren skall vinna. För en Seven Stripes-maskin är spelarens återbäring på en dollar ungefär 86 cent om han satsar ett coin. Satsar han två blir den något högre och satsar han tre blir det runt 87 cent tillbaka.